"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all."

RAW Lasagne

Publicerad 2013-03-01 20:33:05 i

Jag har på senaste tid blivit inspirerad av Raw food. Och till den som inte riktigt vet vad det går ut på så kan man säga att raw food är mat som inte upphettats över 42 grader. Du kokar, steker, grillar, friterar... osv. inte maten du äter. Och varför det då? Jo, för att man då får ut maximalt med näring ur maten eftersom vitaminer, mineraler och enzymer finns kvar. Maten man äter består  till största del av grönsaker, frukter, nötter, torkade frukter, alger, bönor, groddar, linser, bär, kallpressade oljor, rotsaker, vissa sädesslag, örter och superfoods.
 
Jag har hört om begreppet raw food förut men jag har tänkt att det endast är något som ambitiösa hälsofreaks håller på med. Nu kan jag ju verkligen inte säga att jag är så superinsatt i det här med raw food men jag tycker det är intressant och maten man äter tilltalar mig väldigt mycket och det skulle vara kul att testa köra helt raw food en längre tid.
 
För ungefär två år sedan skulle jag nog inte ha övervägt att under en längre period övergå till vegetariansk, vegansk eller raw food kost. Jag tänkte att man skulle vara tvungen att "ge upp" så mycket god mat jag tycker om, men under de senaste två åren har jag mer och mer blivit insatt i vad jag verkligen äter, var maten verkligen har sitt ursprung och hur det påverkar min kropp inte bara fysiskt men också psykiskt. Jag har läst böcker, sett dokumentärer och nu senast när min ena kämppis för ett halvår sedan blev vegan har jag påverkats att se saker ur ett lite annat perspektiv. Och den slutsatsen som jag alltid har haft håller jag kvar vid: Jag tycker inte att man ska köra sitt liv efter en diet där det är förbjudet att äta vissa saker utan man ska hellre äta det man mår bra av i längden. Men det är bara min åsikt.
 
Anyway, nu hade jag ju inte planerat att skriva ett sånt här långt inlägg, jag skulle ju dela med mig av min raw lasagne som jag gjorde idag :) Den var jättegod. Seriously. Inspiration hämtade jag från en av  erica palmcrantz raw food böcker.
Jag mixade färsk spenat, pinjenötter, lite färsk basilika och vatten.
 
Sedan mixade jag soltorkade tomater, färska tomater, vitlök, basilika och olivolja.
 
Jag marinerade färska champinjoner i lite soja och olivolja och lät det stå och dra i 15 minuter.
 
Som lasagneplattor hyvlade jag squasch.
 
Sen är det bara att varva "squaschplattor" med de olika fyllningarna. Jag avslutade med avocado och basilika. Jag gjorde min lasagne direkt i en plastlåda eftersom jag inte tänkte äta hela på en gång utan sätta den i kylskåpet tills en annan dag.
 
Tadaa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

En glimt av livet genom mina grågröna ögon. Bor: Kvevlax Gör: Nordiskt friluftsliv Gillar: scouta, sommar, läsa, tänka på livet, baka, koka, människor, skratta, random saker, feelismusik, att bli inspirerad. Tänkvärt: det bästa du kan göra med det bästa du har är att dela med dig.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela